woensdag 13 februari 2013

DIY Ombre Hair



The unthinkable happened…. Ik heb mijn haar geverfd! Degenen die me kennen weten dat mijn haar mijn trots is. Ik blijf ver weg van haarkleuringen en heb een panische angst voor kappers… En kappers ook voor mij, want ik ben namelijk het soort klant dat met arendsogen toekijkt of er echt wel maar één centimeter van de puntjes geknipt wordt (I don't trust those people). Ik zal dus ook nooit mijn haar kort durven knippen. Om het samen te vatten: ik ben dus een soort van “hair virgin”. 

Slechts éénmaal heb ik iets gewaagds gedaan met mijn haar (nu ja, "gewaagd" in mijn termen). Ik heb mijn haar op mijn vijftiende eens geverfd met een soort kleurshampoo. Little me dacht “ik doe eens gek, want de kleur gaat er toch uit na 10 wasbeurten”. Wel, little me dacht fout. Ik liep rond met een donkerbruin, bijna zwart, kleurtje dat mijn teint echt geen goed deed. Denk: “emo look” all the way :(.   

Achja, ik heb zeven jaar de tijd gehad om dat “trauma” te verwerken en mijn stoute schoenen nog eens aan te trekken. Want na ongeveer twee jaar twijfelen of ik mezelf de ombre look zou aanmeten of niet heb ik de stap EIN-DE-LIJK gezet! 

Jawel, IK, de hair virgin heb het ook nog eens helemaal zelf gedaan! Benieuwd hoe? Lees dan zeker verder.

Wat ik gebruikt heb:


Ik ben gegaan voor een highlighting kit van de Kruidvat voor bruin haar. Op de verpakking stond een voorbeeld van hoe mijn haar na gebruik eruit zou zien en dat voorbeeld stond me aan. Plus alles wat je nodig hebt zit in het doosje. Gemakkelijker kan niet, toch?

Ik heb het zakje ontkleuringspoeder gemengd met het flesje ontwikkelcrème zoals op de gebruiksaanwijzing staat. Dan goed mengen met het spateltje en het “papje” is klaar.


Omdat ik bang was voor een complete catastrofe à la Snooki, koos ik voor een subtiele ombre look. Ik heb er dus voor gekozen om het lichtste stuk maar 10 centimeter houden. Daarom heb ik het papje op de onderste 10 centimeter van mijn haar gesmeerd en 10 minuten laten intrekken. 


Ik koos ervoor om met mijn handen te werken en niet met een borsteltje. Zo heb je minder kans dat dit stuk “te recht” lijkt. Het moet natuurlijk ogen ;).

Eens de 10 minuten voorbij waren heb ik het papje opnieuw in mijn haar gesmeerd, maar ben ik 10 centimeter hoger begonnen. Deze stap is cruciaal om het vervagend effect te creëren, dus sla dit absoluut niet over.


Na 10 minuten merkte ik dat mijn haarpunten erg licht werden. Ik besloot dus alles uit te spoelen en mijn haar te wassen. Deze stap is ook erg belangrijk voor de verdere kwaliteit van je haar!


Geen zin in een strobosje? Vergeet dan zeker geen masker in je haar te brengen. Ikzelf heb het maskertje uit het doosje gebruikt en heb bij het droogföhnen nog eens een haarolie op mijn haarpunten gedaan. 

En voilaaaa, eenmaal droog was dit het resultaat:

 
Ik ben er erg blij mee! Geen 70 euro verspild aan de kapper en geen Snookitoestanden waar ik zo bang voor was. Achteraf gezien had het zelfs iets feller gemogen, maar dat weet ik dan voor de volgende keer.

PS: Probeer eerst ALTIJD je experiment uit op een klein plukje haar. Zo kom je niet voor verrassingen te staan!

Enjoy, 

Xoxo
Luana 

5 opmerkingen:

  1. SUPER! ik denk niet dat ik er mee zou staan maar als ik zie hoe makkelijk het gaat zou ik het ook wel eens willen proberen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat kost die haarverf?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herken mezelf helemaal met dat je het eng vind als anderen aan je haar zitten. Wil deze zomer ook proberen om zelf een stukje te verven, maar ik was benieuwd - hoe lang bleef deze kleur zitten (vervaagd 'ie snel?)?x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Elza,

      De highlighting kit zorgt er eigenlijk voor dat het je haarkleur wegneemt, dus de lichtere stukken erin, is mijn eigen haarkleur dat afgebleekt is door het papje. Dat wil dus zeggen dat de lichtere kleur er zolang in blijft zitten totdat je ja haar afknipt... Het zit er bij mij na al die tijd dus nog steeds in en het vervaagt niet ;-)

      Succes ermee!

      Verwijderen